!
vanus: | II ja III kooliaste |
kestus: | 2 x 45 min |
vorm: | loovprojekt |
eeltöö: | töölehtede väljaprintimine |
vajalikud vahendid: | maketi ehitamise materjalid ja vahendid |
seotud õppeained: | bioloogia, loodusõpetus |
seotud teemad: | kohastumine, looduse mitmekesisus |
boonus: | makett |
Ülesande kirjeldus
Iga õpilane saab loosiga loomaliigi, kellele kujundada tehislik elukeskkond (ala loomaaias), mis on põnev nii inimese jaoks (kui arhitektuuriteos) kui kodune (tundub loomulik) seal elavale loomale.
Ettevalmistus
Töölehtede näol on olemas loomaliigi uurimist suunav alus. Soovi korral võib töölehed asendada aruteluga klassis. Õpilased võtavad kaasa või õpetaja valmistab ette maketimaterjalid ja töövahendid:
- kartong, papp või vahtplaat (KAPA plaat)
- tekstuuriga paberid
- värvilised paberid ja kilelehed
- traat
- tikud (hambatikud või grilltikud) või naelad
- plastiliin
-
…
- vaibanuga, lõikematt, metallist joonlaud
- käärid
- tugev vedel liim või kuumliim, pulgaliim
- kleeplint
- oksakäärid (tikkude lõikamiseks)
- …
?
Taustaks õpetajale
Ülesande eesmärk on panna õpilasi märkama, kuidas on seotud ruum ja ruumi kasutaja. Oluline on juhtida tähelepanu looma kehaehituse ja tema koduse keskkonna seostele ning selgitada, millist liikumist erinevat sorti kehaehitused võimaldavad (ja millise ruumiga liikumisviisid kokku sobivad). Ülesande loomingulist osa silmas pidades peaks maastikust ja keskkonnast rääkima seda veidi abstraheerides – nii on õpilastel lihtsam märgata kehaehituse kohanemist mingit sorti vormidega. Need vormid ei pea olema looduslikud, vaid võivad olla ka tehislikud (nagu loomaaedades).
Ülesande käik
Ülesanne algab loosiga – iga õpilane saab ühe loomaliigi. Ülesannet alustatakse oma looma uurimisest: milline on tema kehaehitus? Kuidas ta liigub? Millisel maastikul elab? Selles on toeks töölehed (sobivad pigem noorematele, vanemate õpilastega võib eelistada arutelu). Ülesande loomingulises osas luuakse saadud teadmistele tuginedes tehiskeskkond – vormidega, mida looduses ei leidu, kuid mis võiksid loomale siiski mugava ja mõistetava elukeskkonna luua.
Arhitektuurikooli õpilase Juhani (10 a) loodud tehismaastik šimpansile. Foto: Kadri Klementi
…
Põhimõisted, võtmesõnad
anatoomia, elukeskkond, looduse mitmekesisus, kohastumine
Hindamine
- õpilane oskab iseloomustada uuritud looma kehaehitust
- õpilane oskab seostada looma kehaehitust tema elukeskkonna ruumilise eripäraga
- õpilane on loonud loomale huvitava tehiskeskkonna, mis on looma kehaehituse ja eluviisiga kooskõlas
…
Lisavõimalused, alternatiivid
- Ülesande laiendamiseks võib iga õpilane alustuseks teha ka referaadi või ettekande ühest loomast / oma lemmikloomast.
- Kodusena tunduva tehismaailma võib luua ka lemmikloomale (koerale, kassile, närilisele vm).
Riiklik õppekava ja lõiming
Vaata või laadi alla pdf ülesande kattuvuse kohta RÕK teemadega ja lõimimise võimalustest.